Zdrowe grillowanie



Od wielu lat toczy się dyskusja na temat tego czy grillowane potrawy należą do zdrowych czy też do szkodliwych. Niektórzy dietetycy przekonują, że spożywanie wybranych, grillowanych potraw jest bardzo zdrowe i niesie wiele korzyści, z kolei inni są zdania, że grillowane produkty niekorzystnie oddziałują na organizm i wytwarzają szkodliwe dla zdrowia substancje. Prawda leży po środku, bowiem spożywanie niektórych grillowanych potraw może być bardzo przyjemną i zdrową czynnością. Jeśli chcemy przygotowywać wyłącznie zdrowe i lekkostrawne potrawy, musimy zastosować się do kilku najważniejszych wskazówek.

Najważniejsze są oczywiście rodzaje produktów, które można grillować bez obaw. Grillowanie tłustych mięs i kiełbasek niesie za sobą wiele zagrożeń, bowiem ociekające tłuszczem mięso jest ciężkostrawne i może prowadzić do podwyższenia poziomu cholesterolu. Ponadto wytapiający się tłuszcz często spada wprost do gorącego paleniska i ulega spalaniu. Jest to bardzo groźne, bowiem opary z palącego się tłuszczu są szkodliwe dla zdrowia i mogą wywoływać groźne choroby. Dlatego zdrowe grillowanie może się odbywać wyłącznie przy zastosowaniu chudych mięs, warzyw, ryb i owoców morza, które zawierają wiele cennych substancji odżywczych. Pozytywne znaczenie niesie też ze sobą wyposażenie grilla w specjalny pojemnik zbierający wytopiony tłuszcz. Dzięki temu cały tłuszcz nie wpada do paleniska i nie wydziela groźnych substancji chemicznych. Warto zauważyć, że w taki pojemnik wyposażone są prawie wszystkie modele profesjonalnego grilla elektrycznego i gazowego. Takie grille ogrodowe należą do grupy najbardziej funkcjonalnych a przy tym najzdrowszych.

Poza grillowaniem wyłącznie chudego mięsa powinniśmy też zwrócić szczególną uwagę na produkty wstępnie przetworzone, na przykład parówki i mięsa peklowane. Warto unikać wszystkich produktów, które zawierają duże ilości saletry potasowej (bezbarwnej i bezwonnej substancji dodawanej do potraw w celu zakonserwowania mięsa). Warto dokładnie zapoznawać się ze składem potraw przeznaczonych na grilla, saletra potasowa przeważnie oznaczana jest symbolem  E 252. O ile spożywana na zimno saletra nie niesie żadnego zagrożenia dla zdrowia, o tyle długotrwałe grillowanie doprowadza do jej rozkładu i do wydzielania małych ilości rakotwórczych związków chemicznych. Dlatego grillowanie peklowanego mięsa i przetworzonych wyrobów mięsnych nie jest wskazane.

Poza właściwym doborem produktów przeznaczonych na grilla bardzo duże znaczenie ma rodzaj obróbki termicznej. W każdym grillu możemy przyrządzać potrawy na trzy sposoby – poprzez grillowanie na ruszcie, na tackach aluminiowych i w szczelnych woreczkach. Wybór metody grillowania powinien być uzależniony od rodzaju potraw. Większe kawałki mięsa powinniśmy grillować bezpośrednio na ruszcie, ponieważ dzięki temu mięso stanie się bardziej miękkie a nadmiar tłuszczu szybko wytopi się do specjalnego pojemnika. Z kolei kawałki ryb i szaszłyki najczęściej grilluje się na aluminiowych tackach, które chronią potrawy przed nadmiernym przypieczeniem i uniemożliwiają wpadniecie mniejszych kawałków do paleniska. Za najzdrowsze uznaje się grillowanie wewnątrz aluminiowych woreczków. Zaletą tej metody jest najmniejsza utrata substancji odżywczych oraz zawartych w potrawach witamin. W aluminiowych woreczkach możemy grillować niemal wszystkie warzywa, większość owoców morza oraz chudych kawałków mięsa.

Kolejną ważną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę jest higiena przygotowywania posiłków grillowanych. Co prawda regularne mycie rąk w aranżacji ogrodowej czy na działce jest dość kłopotliwe, jednak przygotowywanie surowego mięsa wymaga dużej higieny, bowiem bakterie zawarte w surowym mięsie mogą być szkodliwe dla zdrowia.  Jeśli nie zadbamy o odpowiednią higienę podczas grillowania, wówczas u grillowiczów może się pojawić groźne zatrucie bakteryjne, objawiające się bulami brzucha i gorączką. Zwróćmy też uwagę na to, aby na grill ogrodowy układać wyłącznie mięso świeże, uprzednio wyjęte z lodówki. Jeśli nie mamy możliwości przechowywania mięsa w lodówce, powinniśmy przechowywać je w specjalnej torbie termoizolacyjnej, która nie przepuszcza ciepła i chroni potrawy przed owadami i bakteriami. Dodatkowo, warto pamiętać o tym, że na grilla umieszczamy wyłącznie produkty rozmrożone (dotyczy to zarówno mięs, warzyw, owoców morza jak i ryb). Grillowanie zamrożonych potraw uniemożliwia równomierną obróbkę termiczną i sprawia, że grillowane potrawy są w środku całkowicie surowe.

Oprócz dbałości o jakość grillowanych produktów, ich przechowywanie i higienę przygotowywania posiłków, powinniśmy też zwrócić uwagę na rodzaj grilla. Największą popularnością cieszy się grill węglowy, który wytwarza aromatyzujący dym. Jest to rozwiania najbardziej opłacalne pod względem finansowym, bowiem mały turystyczny grill zasilany brykietem lub węglem drzewnym to wydatek nieprzekraczający stu złotych. Pamiętajmy jednak, że wdychanie dymu powstającego na wskutek spalania węgla drzewnego czy brykietu jest niekorzystne dla naszego zdrowia. Dlatego rozpalony, węglowy grill ogrodowy powinien być umieszczony w większej odległości od miejsca, w którym wypoczywamy a jeśli to możliwe w przestrzeni, w której wiatr będzie oddalał dym od miejsca wypoczynku. Dzięki temu osoby grillujące nie będą przesiąkały zapachem dymu.

Jeśli nasz ogród czy działka są na tyle małe, że niemożliwe będzie ulokowanie grilla węglowego w pewnym oddaleniu od miejsc wypoczynku i od budynków mieszkalnych, wówczas lepszym rozwianiem będzie mały grill gazowy. Jest to stosunkowo ekonomiczna konstrukcja, która cechuje się wygodą użytkowania. Z grilla gazowego nie wydziela się duszący dym, dlatego może być ustawiony w bliższej odległości od miejsca wypoczynku. Grill zasilany gazem jest idealnym rozwianiem dla osób, które nie lubią regularnie pilnować temperatury paleniska i nie chcą męczyć się z rozpalaniem tradycyjnego grilla węglowego. Konstrukcja zasilana gazem jest bardzo wygodna w użytkowaniu a jej rozpalanie zajmuje kilka chwil. Jeśli planujemy zakup grilla gazowego zwróćmy uwagę na to czy posiada pokrywę oraz pojemnik odprowadzający wytopiony tłuszcz. Dzięki tym dwóm elementom będziemy mogli przygotowywać smaczniejsze i zdrowsze posiłki. Zastosowanie pokrywy skraca czas obróbki termicznej, dzięki czemu grillowanie jest bardziej ekonomiczne i wygodne. Ponadto pokrywa wpływa na równomierne opieczenie potraw, co jest znaczącym ułatwieniem dla osób rozpoczynających grillowanie.

Alternatywą dla grilla gazowego jest grill elektryczny, który dzięki braku konieczności dołączenia butli gazowej jest bardziej poręczny. Ponadto grill zasilany gazem elektrycznym uchodzi za najbardziej zdrowy, bowiem nie wydziała żadnych oparów. Dzięki temu konstrukcje elektryczne są dobrym rozwiązaniem, które możemy zastosować na tarasie, we wnętrzu drewnianej altany ogrodowej a w razie niesprzyjającej pogody – we wnętrzu budynków mieszkalnych. Warto dodać, że konstrukcja grilla elektrycznego jest bardzo poręczna, dzięki czemu można ją przewozić w bagażniku samochodu i urządzać grilla w każdym miejscu wyposażonym w zasilanie elektryczne.


Wszystko na temat grillowania [Forum]

Najpyszniejsze przepisy, najpyszniejsi
ludzie, najpyszniejsza atmosfera... >

www.egotuj.pl

Najwięcej sprawdzonych przepisów kulinarnych od internautów

Przepisy kulinarne w wielu kategoriach, portal o gotowaniu